- Yakın zamanda eklenen/değiştirilen kurallar kırmızı renk ile belirtilmiştir.
Genel Kurallar
Her takımın kurumlarından bir akademik danışmanı olmalıdır.
Her eğitim kurumu en fazla iki (2) takım başvurusu yapabilir. Eleme, nihai rapor puanı ve uçuş ispat videosu durumuna göre nihai rapor tesliminden hemen sonra gerçekleştirilecektir. Teknik komitenin tek bir üniversiteden 3 veya daha fazla olağanüstü başvuru olması durumunda kabul edilen takım sayısını artırma hakkı olduğu unutulmamalıdır.
Takım üyelerinin en az 3/4'ü lisans öğrencilerinden oluşmalıdır.
Yarışmanın resmi dili İngilizce'dir. Bu nedenle, tüm sunumlar (teklif ve nihai tasarım raporu) İngilizce olmalıdır.
Hava aracı dikey olarak kalkış ve iniş yapmalıdır.
Minimum uçuş yüksekliği yerden 20 m'den az olmamalıdır. Bu sınır sadece ileri uçuş fazı için geçerlidir. Yani, hava aracı dikey uçuş fazlarında (örneğin yük bırakma, QR kod tanıma) 20 m'nin altına inebilir. Teknik komite, yarışan hava araçlarının uçuş performansına bağlı olarak bu güvenlik sınırını artırma ve/veya azaltma hakkına sahiptir.
Hava aracı yalnızca pervane ile kaldırılabilir ve pervane ile tahrik edilebilir. Hava aracı dikey olarak kalkış yapmalı, ileri uçuşa geçmeli ve yeterli kanat alanı ile kaldırma kuvveti üretmek için aerodinamik yüzeyleri kullanmalıdır. Uçuş sırasında, takımlar kaldırma kuvvetinin ana olarak kanatlardan kaynaklandığını ve toplam itki kuvvetinin hava aracının boyuna ekseni boyunca baskın olarak etki ettiğini göstermelidir. Bu, hava aracının çok rotorlu drone veya helikopter konfigürasyonunda olamayacağı anlamına gelir.
Hiçbir dış destekli kalkış türüne (elle fırlatma, mancınık vb.) izin verilmez. Kalkış, görev uçuşu ve iniş için gerekli tüm enerji uçaktaki itki batarya paket(ler)inden gelmelidir.
Bir görev başarılı bir puanlama uçuşuna sahip olduğunda, puanı iyileştirmek için tekrarlanabilir.
Hava aracı gerekli tüm görevleri gerçekleştirebilecek şekilde tasarlanmalıdır.
Tüm görevler otonom olarak uçulmalıdır.
Uçuştan önce, her hava aracı Türkiye Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü veri tabanına web sitesi aracılığıyla kayıt edilmiş olmalıdır.
Hava aracının itki sistemi fırçasız elektrik motorları, elektronik hız kontrolörleri (ESC'ler) ve bataryalardan oluşmalıdır.
Uçmaya hazır kitler kesinlikle yasaktır. Uçmaya hazır kitleri olan takımlar hiçbir mazeret kabul edilmeden diskalifiye edilecektir.
Hava aracının kalkış ağırlığı (yük dahil) 20 kg'dan az olmalıdır. Araç kalkıştan önce tartılacaktır.
Hava aracı belirlenen kalkış ve iniş alanı içinde kalkış ve iniş yapmalıdır.
Her takımın uçuş sırası rapor puanından belirlenecektir. En yüksek rapor puanı yarışmada ilk sırada yer alır.
Her takım her görev için birkaç kez kalkış yapabilir. Birden fazla başarılı uçuş gerçekleştirilirse, en yüksek puana sahip olan dikkate alınacaktır.
Pilot, Türkiye Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün kayıtlı İHA pilotu olmalıdır. Takımlar, istenirse üniversiteleri ile bağlantılı olmayan bir pilot kullanabilirler. Organizasyon komitesi, pilotlarının katılımını sağlayamayan takımlara yardımcı olmak için yarışmada müsaitlik durumuna göre yeterli pilotlar sağlayacaktır. Böyle bir pilota ihtiyaç duyulması durumunda takımlar organizasyon komitesini önceden bilgilendirmelidir.
Hava aracı bir uçuş sırasında hasar görebilir. Hava aracı "onarılabilir" olarak beyan edilirse, uçuş başarılı olarak kabul edilecektir. "Onarılabilir" hava araçları 5 dakika içinde onarılabilir ve uçurulabilir olanlardır. Onarım, onarım alanında gerçekleştirilecektir.
Her başarılı uçuştan sonra, takımlar uçuş kayıtlarını teknik muayne ve hazırlık alanındaki hakemlere sunmalıdır.
Görevler sırayla uçulmalıdır. Takım bir önceki görev için başarılı bir puan elde etmeden yeni bir görev uçulamaz.
İki veya daha fazla üniversite tek bir başvuru sunmak için tek bir takım oluşturabilir.
Görevin puan alması için hava aracı her görevin sonunda başarılı bir iniş tamamlamalıdır.
Hava aracı hakem tarafından başlangıç verildikten sonra tüm görevlerde 10 dakika içinde kalkış yapmalıdır.
Pilot uçuş sırasında kalkış istasyonunu terk edemez.
Uçuş sırasında, hava aracı güvenlik bölgesinde kalmalıdır. Aksi takdirde, uçuş geçersiz ilan edilecek ve takım uçuş fırsatını kaybedecektir.
Uçuş paterni 300 x 100 metre boyutlarında yuvarlatılmış dikdörtgen olacaktır.
Puanlama ölçü birimleri kg ve saniyedir.
Her takıma hava araçlarını üretmeleri için 70.000,00 TL'ye kadar verilecektir. Belirtilen miktara kadar olan giderleri geçerli faturalar karşılığında geri ödenecektir (Fatura Bilgileri: ODTÜ Geliştirme Vakfı, Üniversiteler Mahallesi, Küme Evler, No:152, Ankara. Doğanbey V.D.: 6340009161). Bu amaçla, takımlar yarışmaya katılmalı ve yarışma sırasında faturalarını organizasyon komitesine vermelidir.
Yarışmaya katılan takımların seyahat giderleri de ayrıca karşılanacaktır. Takımlar için yeterli konaklama da rezerve edilecektir.
Her takımın hava aracını tüm görevlere uyarlaması beklenmektedir. Takımlar, batarya boyutu hariç, hava aracı yapısal ve/veya itki sistemlerinde (kanat, kuyruk ve pervaneleri içeren) modüler değişiklikler yapabilirler. Batarya kapasiteleri tüm görevlerde aynı olmalıdır. Aynı enerji kapasitesine sahip olduğu sürece şarj edilebilir veya kullanılmamış muadiliyle değiştirilebilir. Takımlar bu değişikliklerin 15 dakika içinde yapılabileceğini göstermelidir.
Görev 1 - Nakil Uçuşu
Görev 1'in amacı 5 dakikalık uçuş süresi içinde maksimum sayıda tur tamamlamaktır.
5 dakikalık uçuş süresi, hava aracı "Kontrol Noktası A"nın üzerinden geçtiğinde başlar.
Bu görevde, hava aracı faydalı yük taşınmayacaktır.
Hava aracı görev uçuşundan sonra belirlenmiş iniş alanına inmelidir. Belirlenmiş iniş alanı 3m x 3m QR kodu ile işaretlenecek ve iniş hassasiyeti uçuş puanında $\large K_{prec}$ değişkeni ile derecelendirilecektir. QR kodu aşağıda verilmiştir. QR kodunun vektörel formatı buradan da indirilebilir
Tam uçuş paterni (yukarıdakı şekle bakın) uçulduğunda ve hava aracı "Kontrol Noktası A"nın üzerinden geçtiğinde bir tur tamamlanır.
Tur sayıları tam sayılarla temsil edilecektir. Bu nedenle, yarım turlar sayılmayacaktır.
Hakem tarafından yeşil bayrak kaldırılırsa her tur sayılacaktır. Belirlenmiş dönüş noktasından (kontrol noktaları) önceki dönüşler sayılmayacaktır.
Görev puanı aşağıdaki ilişkiye göre hesaplanacaktır:
burada $\large N_{lap}$ tamamlanan tur sayısı, $\large N_{lap,max}$ tüm takımlar arasında tamamlanan maksimum tur sayısıdır. $\large K_{prec}$ hassas iniş parametresi olup, hava aracının tüm zemin temas noktaları 3x3 m2 QR kod alanı içindeyse $\large K_{prec}=1$, aksi takdirde $\large K_{prec}=0$'dir. $OEW_1$ görev uçuşunun hemen başında ölçülen operasyonel boş ağırlığıdır (kg cinsinden).
Görev 2 - Piruet Görev Elemanı
Bu görevde, hava aracı Piruet manevrası gerçekleştirecektir. Özellikle, hava aracı 20 m güvenli yüksekliğe kalkış yapacaktır. Güvenli yüksekliğe ulaşıldığında, hava aracı VTOL-QUAD modunda başının sürekli olarak dairenin merkezine yönlendirilmesiyle mükemmel dairesel hareket başlatır. Dairenin yarıçapı 15 m'dir. Temsili hareket için aşağıdaki resme bakın.
Sabit daire yarıçapından herhangi bir sapma cezalandırılacaktır (yukarıdaki şekilde $\large d$ ile gösterilmiştir).
Hava aracının başı dairenin merkezini göstermiyorsa, cezalandırılacaktır. Cezalandırılan miktar, baş ve dairenin merkezine göre ideal yön arasındaki maksimum mutlak fark olacaktır.
AGL yüksekliğindeki herhangi bir değişiklik de cezalandırılacaktır.
Takımlar Piruet manevrasını daha hızlı tamamladıkları için daha yüksek puanlar alacaklardır. Manevra uçuşu için zaman, dairesel hareketi tamamlamak için geçen zamandır. Dikey kalkış ve iniş fazları manevra uçuş zamanından hariç tutulur.
Görev puanı aşağıdaki ilişkiye göre hesaplanacaktır:
burada $\large |\Delta h|_{max}$ hava aracının AGL yüksekliği ile 20 m'lik ideal AGL arasındaki maksimum mutlak fark, $\large |\Delta R|_{max}$ daire merkezine uzaklık ile 15 m'lik ideal yarıçap arasındaki maksimum mutlak fark, $\large |\Delta \psi|_{max}$ hava aracının başı ile daire merkezine göre hava aracının yönü arasındaki maksimum mutlak fark (derece cinsinden), ve $\large \Delta t$ piruet manevrasını tamamlamak için geçen zamandır (saniye cinsinden).
Görev 3 - Sabit Kanat Loiter Performansı
Bu görevde, hava aracı 1 metre uzunluğundaki ipin ucuna bağlı sarkaç yük olarak 0,5 kg'lık sabit yükü taşıyacaktır. Hava aracı yük takılmadan muayene alanına girecektir.
Uçuş paterni yatay düzlemde Şekil-8 manevrası olacaktır (aşağıdaki şekle bakın). Dairenin yarıçapı takımlar tarafından belirlenecektir. $P$ noktasının koordinatları (aşağıdaki resimde gösterilmiştir) organizasyon komitesi tarafından belirlenecektir.
Hava aracı yük ile 3 Şekil-8 manevrası tamamlamalıdır.
Bu görevde, kanat açıklığındaki değişim miktarı puanlamada sayılacaktır. Bu nedenle, takımlardan kanadı yeniden yapılandırılabilir olarak tasarlaması beklenmektedir.
3 tam Şekil-8 manevrasından sonra, yük hedef alana bırakılacaktır.
Bırakma hassasiyet faktörü $\large K_{drop}$ hedefteki ilk temas noktasına göre belirlenecektir.
Görev puanı aşağıdaki ilişkiye göre hesaplanacaktır:
burada $b_1$ ve $b_3$ sırasıyla görev 1 ve görev 3'te uçulan hava aracının kanat açıklıklarıdır. $R_{min}$ tüm takımlar arasında uçulan minimum ortalama dönüş yarıçapı, $R$ görevde uçulan ortalama dönüş yarıçapı, $RMS_{min}$ gerçek uçuş yolu ile ideal şekil-8 paterni arasındaki farkla elde edilen yatay düzlemde mesafenin elde edilen minimum ortalama karekök hatasıdır (tüm takımlar arasında). $RMS$ uçuşta elde edilen yatay mesafenin ortalama karekök hatasıdır. $OEW_3$ 3 numaralı görev uçuşunun hemen başında ölçülen operasyonel boş ağırlıktır. $K_{drop}$ bırakma hassasiyet faktörüdür.
Yükün bırakılacağı hedef aşağıdaki gibi verilmiştir ($R_1=0.3$ m, $R_2=0.6$ m, $R_3=1.0$ m, $R_4=1.5$ m, $R_5=2.5$ m ile)
Nihai Puan
Rapor
Nihai tasarım raporunda, takımlar tahmini operasyonel boş ağırlığı belirtmelidir!